Canberra

7 juli 2014 - Canberra, Australië

Na een regenachtige dag in Ballarat te hebben verbracht hebben we de zondag gebruikt om naar Canberra te rijden. Dit is ong. 750 km en we hebben er met pauzes ong. 9 uur over gedaan. Het verkeer is hier heel anders dan bij ons. Hoewel er grotere afstanden worden afgelegd is het hier niet zo hectisch. Vanaf Melbourne naar Canberra is er  de Hume freeway en Hume highway waardoor je eigenlijk langs alle plaatsjes oprijd. De omgeving is prachtig en omdat het winter is, is het ook overal behoorlijk groen. Het is een heuvelachtig, glooiend gebied met overal schapen in de enorme weiden.

Canberra is één van de koudste plekken van Australië omdat het vrij hoog ligt en dus niet beschut wordt door de bergen in de omgeving. Australië bestond eerst uit een aantal staten waarvan Sydney de hoofdstad van New South Wales was en Melbourne van Victoria. Toen er voor heel Australië een hoofdstad gekozen moest worden wilde beide steden dat graag. Omdat er geen keuze gemaakt kon worden hebben ze besloten een nieuwe hoofdstad te bouwen ong. in het midden van Sydney en Melbourne: Canberra.

De eerste paar jaren was Canberra een soort spookstad omdat er bijna nog geen mensen woonden. Ondertussen is dat wel veranderd en groeit Canberra nog elk jaar. In Canberra staat ook het regeringsgebouw: House of Parliament en is vrij voor publiek. Hier hebben we een interessante rondleiding gehad. We konden niet in de 1e kamer kijken omdat op dat moment de nieuwe regering van Australië werd geïnstalleerd. Allerlei bekende (voor de Australiërs onder ons) regeringsleiders waren aanwezig. Een prachtig gebouw met een geweldig uitzicht over het uitgestrekte land.

Voor de jeugd onder ons zijn we hierna naar 'Questicon' gegaan. Een interactive science museum. De hele middag hebben we ze niet meer gezien dus ...

Na 2 nachten geslapen te hebben op de campus van the university of Canberra vertrekken we morgen naar Seaham.