Hobbiton & Maori

20 juli 2014 - Matamata, Nieuw-Zeeland

In de voorbereiding voor deze reis hadden we ook besloten om naar Hobbiton te gaan. Dit plaatsje uit ( weer) de lotr ligt in Matamata, 30 minuten vanaf Morrinsville waar wij verblijven. Je kunt de tickets kopen bij de info centre in Matamata. Zelfs dit gebouw is in stijl van Hobbiton. De bus pikte ons voor de info op en met een kleine rondleiding en informatie van de buschauffeur over dit dorp kwamen we bij Hobbiton aan. Zoals te verwachten ligt dit boven in de heuvels en voor de bus vond ik dit nog wel een hele klim. Natuurlijk kun je hier allerlei souvenirs kopen maar de jongens konden zich goed beheersen!  Onze vriendelijke en enthousiaste gids Ethan leidde ons rond en vertelde de verhalen over de Shire. Peter Jackson zocht voor de film een geschikte locatie en had al een paar locaties gevonden voor the Shire. Nadat hij deze locatie had gevonden zegde hij alle andere af en besloot hij alles op deze locatie te filmen. De afspraak was dat na het filmen alles weer in oorspronkelijke staat zou worden terug gebracht. Door de slechte weersomstandigheden kon Hobbiton maar gedeeltelijk worden gesloopt en na aanleiding van de film wilde de lokale mensen graag zien hoe de filmlocatie eruit zag. In overleg met Peter Jackson en de eigenaar van het grondstuk werd Hobbiton weer hersteld en voor publiek toegankelijk. Pas na de film the Hobbit zijn de hobbitholen van duurzame materialen gemaakt. Het ziet er net zo uit als in de film!! Mooi gemaakt en gezellig opgezet. Zelfs de brug was er en natuurlijk de pub "the green dragon"  waar we allemaal een pilsje hebben gedronken. In onze groep bleek een man te zitten die had meegewerkt aan het ontwerpproces van ' Laketown' uit de hobbitfilmen.

Na de nodige foto's en poseren gingen we verder naar Rotorua waar we de Mitai Maori village show hadden geboekt. Hier werden we begroet in de taal van de Maori met gelukkig de vertaling ervan direct er achter aan. De krijgers kwamen in een kano via de 'creek' naar ons toe gevaren met de nodige kreten waar we even stil van werden. Daarna werden ons de tradities van deze stam gedemonstreerd en uitgelegd in dans en zang o.a. de Haka en Poi dance. Typisch voor de Maori is het uitsteken van de tong en opzetten van grote ogen waardoor ik toch blij was dat ik niet alleen in de zaal zat! Ook de dames deden mee. Heel indrukwekkend, mooi en typisch voor New Zealand.

Later die avond, na hun traditionele maaltijd, zijn we met een zaklamp het bos ingegaan en hebben we 'glowworms' gezien.

Een hele dag onderweg en ik moet zeggen, heel afwisselend.