Wai-O-Tapu thermal wonderland

19 juli 2014 - Rotorua, Nieuw-Zeeland

Het Wai-O-Tapu thermal wonderland ligt ong. een half uurtje onder Roturua en het Lake Rotorua. In deze omgeving zijn nog steeds vulkanen die ' actief' zijn. Dat betekent niet dat ze elk moment kunnen uitbarsten maar de activiteiten van de vorige uitbarsting zijn nog steeds actief. Kokende modderpoelen, dampende aarde en overal de stank van rotte eieren door de zwavel. Het is allemaal prachtig om te zien maar het was jammer dat mijn verkoudheid nu net voorbij was! Na een tijdje wende je wel aan de geur maar wanneer zo'n dampwolk over je heen kwam moest ik toch even iets anders ademen. De heren hadden er niet zo veel last van, gelukkig.

Dit park is onderdeel van scenic reserve en omvat het grootste gebied met thermale activiteiten aan het oppervlak van  het Taupo Volcanic Zone. Het gebied zit vol met ingestorte  kraters en geisers. Het lijkt of de hele aarde in brand staat door alle rookpluimen.

Afhankelijk van o.a.het zonlicht en de stoffen die in het water zitten krijg je  verschillende kleuren en sedimenten in het water. Zo hebben we ook een gifgroene poel gezien. Aan de rand van sommige ingestorte kraters leggen vogels hun eieren en doordat er hete stoom uit de randen komt hoeven ze niet op hun eieren te blijven broeden maar doet de aarde dat voor hun. De binnenkant van de kraters kunnen ook verschillende kleuren hebben afhankelijk van de stoffen die in de dampen zitten. Geel is zwavel en  rood/orange voor ijzeroxide. Dit park is zeker de moeite waard en een mooi dagje uit.

Wilma had voor ons een luxe lunchpakket samengesteld en na zo'n wandeling in het park was het ook zo op. Hierna weer naar huis gereden en onderweg een afspraak gemaakt voor morgenavond voor een show van een Maori stam. Dit zijn de oorspronkelijke bewoners van New Zealand. Morgen weer een nieuwe dag en een nieuwe ronde!

1. Patricia Nas:
    22 juli 2014
    Je schrijft prachtig en heel levendig. Ik kan me helemaal voorstellen hoe alles is gegaan. Wat hebben jullie al veel gezien en gedaan! Heel veel plezier nog!