Kiwi scenic railway: Northern Explorer

18 juli 2014 - Hamilton, Nieuw-Zeeland

Vandaag gaan we met de kiwi scenic railway train naar Hamilton. De wekker werd om half 6 gezet omdat de twee taxi's ons om 7 uur voor het motel komen ophalen. Door al het koffers pakken, "heb je je rugzak bij je?" en "hebben we alles?" zouden we toch haast het belangrijkste van de dag vergeten... onze jongens worden vandaag 17!! Gelukkig haden ze er zelf ook nog niet aan gedacht dus was ik toch nog op tijd! Na het ophalen van de boardingtickets door de jongens en een paar boodschappen gekocht te hebben zaten we om half 8 in de trein.
De omgeving is prachtig. We vertrekken vanuit Wellington, de hoofdstad van New Zealand. Deze hoofdstad ligt eigenlijk vast tussen de bergen en het water vandaar dat hier de meeste flatgebouwen van heel NZ staan. Onderweg naar het noorden rijden we langs de kust via de plaats Paraparaumu en zien we het Kapiti island liggen. Dit eiland is beschermd als vogelreservaat o.a.  voor de kiwi. Opossums en ratten zijn van het eiland afgehaald en hierdoor kunnen de inheemse diersoorten overleven.

Onderweg zien we eigenlijk de schapen waar NZ o.a. om bekend staat. Het hele landschap lijkt op een groene deken dat in de kreukel ligt. Glooiende hellingen, bergen en besneeuwde bergtoppen, het is allemaal in een oogopslag te zien.
Het is dus ook geen wonder dat ze hier veel schapen hebben, ga hier maar eens met een tractor maaien...

De rivieren staan hier behoorlijk droog maar het is dan ook winter. Het is haast niet te geloven want alle bomen zijn gewoon groen. De inheemse bomen laten hier hun bladeren niet vallen en zoals we gisteren hoorden werden zelfs voor Rivendel bladeren gemaakt door Weta (special effects voor Lotr). Een groot deel van NZ lijkt wel op de Shire.

Onderweg komen we ook door het Tongariro National Park met zijn 3 vulkanische bergen: de Tongariro, Ngauruhoe en de Ruapehu. Een spectaculair gezicht wanneer je tussen het groene glooiende landschap ineens een enorme berg ziet met een besneeuwde top. Onderweg konden we via een koptelefoon luisteren naar de uitleg over de omgeving en de geschiedenis van het treinverkeer in Nz. We hebben 9 uur in de trein gezeten voordat we om half 5 in Hamilton aankwamen en we hebben ons geen seconde verveeld.

In Hamilton hebben we een auto gehuurd en de autoverhuurbedrijf was zo vriendelijk om ons bij het station op te halen. De auto waarmee hij kwam was echter te klein voor 6 personen en hij moest dus nog een keer rijden om een grotere wagen te halen. Allemaal  "no worry's ".

Nu was het Robert zijn beurt om te rijden en omdat we ondertussen al zo' n 2,5 week aan de linkerkant rijden viel het eigenlijk best mee. Gelukkig hadden we wel een automaat en afgezien dat de ruitenwissers een paar keer aan gingen i.p.v. het knipperlicht ging het allemaal goed.

Na een uurtje rijden zijn we aan gekomen bij de verre familie van Robert. Nog nooit gezien alleen gemaild en toch een geweldige ontvangst. Wat wil je nog meer...