Onderweg naar de Whitsunday Islands

10 augustus 2014 - Proserpine, Australië

Robert heeft vandaag weer eind gereden, ong. 500 km. De hele route naar het noorden gaat eigenlijk helemaal over de Bruce highway. Je kunt alleen niet van stad naar stad rijden omdat alle rivieren en bergen er tussen zitten en dus kom je altijd weer terug op de Bruce Highway om van daaruit weer naar de volgende plaats aan de kust te rijden. Omdat we vandaag een heel eind wilde opschieten zijn we vandaag niet van de highway af geweest. Het eerste stuk verloopt meer naar het binnenland en je kunt zien dat het er erg droog is. Het gras is lang en droog en er worden dan ook regelmatig stukken gecontroleerd afgebrandt zodat er in de zomer minder kans op bosbranden is. In het gebied rond Rockhampton zijn het vooral de runderen die in de gebieden grazen. Robert dacht al dat er een hoop rotsblokken in het veld lagen, bleken het grijze koeien te zijn! Het is niet druk op de straten maar de vrachtwagens die er zijn, zijn wel een stuk langer en rijden net zo hard dan de auto's. Soms kom je een heel stuk niemand tegen alleen de uitgestrekte landschappen met de bergen op de achtergrond. Aan de verdwaalde brievenbussen aan de straat te zien blijken er toch nog mensen in de buurt te wonen!

De rivieren staan vrij laag of zijn bijna uitgedroogd. Veel wegen staan hier echter in de zomer geregeld onder water aan de borden langs de weg te zien. Meer naar het noorden lijkt het landschap iets te veranderen, meer bossen en iets groener. Helaas liggen er geregeld dode kangoeroes en koalas langs de weg.

In dit gebied wordt vooral suikerriet geteeld. Het lijkt van afstand een beetje op een maisvels, maar dan anders! De temperatuur gaat geleidelijk aan omhoog en wordt voor ons aangenaam warm. De meeste Australiërs vinden het nog koud en snappen niet dat de jongens s'avonds in het zwembad zwemmen.

Morgen verder naar Airlie Beach. Hopelijk kunnen we het voor elkaar krijgen dat de jongens hun eerste duik in The Great Barrier Reef beleven!