Reef encounter

16 augustus 2014 - Cairns, Australië

Dit weekend hebben we een boottocht geboekt van 2 dagen en 1 nacht op het Great Barrier Reef met "reef encounter". Om half 8 zouden we ons melden bij de boot de "reef experience" die ons naar het " drijvende hotel, reef encounter" zou brengen. Onze bagage werd voor ons naar de kapitein's hut gebracht waarna we 1,5 uur nodig hadden om bij ons hotel aan te komen. Aan boord hadden we ontbijt en dat scheelde ons s'ochtends alweer in de tijd! De crew zorgde er weer voor dat onze bagage op de andere boot kwam waarna we welkom werden geheten. Hierna werden we naar onze hut begeleid. Ik had wel een beetje medeleiden met de crew die ook nu weer onze bagage naar de hut bracht. Jeroen had geluk en had een kamer met dubbelbed voor zich alleen en allemaal hadden we een eigen badkamer. Wat luxe!

We konden gelijk beginnen met snorkelen nadat we onze flippers, duikmasker en wetsuit hadden opgehaald. Het aantrekken van zo'n wetsuit vergt wat tijd maar eenmaal aan is het heerlijk warm in het water. We konden eigenlijk niet klagen want de watertemperatuur is hier zo'n 21 graden. Het rif is hier toch heel anders dan in de whitsunday islands en er lijken nog meer verschillende soorten vissen te zwemmen. Eenmaal met je hoofd in het water bevind je je gelijk in een hele andere wereld: de onderwaterwereld. Het is rustig, je hoort alleen je eigen ademhaling en de vissen zwemmen om je heen. Geweldig!  Na zo'n 40 minuten weer terug naar de boot voor de lunch. Die dag zouden de jongens nog 2 dagduiken en 1 nachtduik maken op het Hastings reef. De nachtduik was volgens de jongens erg interessant,  ze kregen allemaal een zaklantaarn mee maar mochten niet te lang met het licht op een vis schijnen. De haaien in de buurt zouden gebruik kunnen maken van de zaklantaarn en de vissen ook goed kunnen zien waarna de vis op het menu zou staan van de haai!! Gelukkig is dit niet gebeurt en is iedereen naar 30 minuten weer heelhuids boven water gekomen. Bastiaan heeft de hele nachtduik gefilmd en ook gedeeltes van de dagduiken!

Vanavond slapen we in onze hut op het reef en worden we vanzelf in slaap gewiegd!