Wordt vervolgd

6 augustus 2014 - Fraser Island, Australië

Onze chauffeur en gids heette Hayden, een enthousiaste man die ons in detail alles vertelde over Fraser Island. Met de ferry kwamen we aan op de westkust. Met onze bus reden we dwars over het eiland door het regenwoud naar de westkust. Aan de westkust ligt het strand van ong. 120 km lang: het 75-mile beach. Op het eiland leven o.a. dingo's, wilde honden. Normaal gesproken houden ze zich wel schuil maar wij hadden geluk en zagen een dingo op het strand liggen. Uitstappen mocht niet het zijn tenslotte wilde honden! We zouden er die dag nog twee zien in het regenwoud.

Met jongensachtige enthousiasme reed onze chauffeur over de beach, door het water en de kuilen en over de zandheuvels. Toch handig die gordels! Vanaf het strand was er ook de mogelijkheid om met een klein vliegtuigje voor 8 personen op te stijgen en een rondvlucht te maken over de zee en Fraser Island. Alleen hier en op een strand in Schotland mag een vliegtuig opstijgen vanaf het strand zonder aparte landingsbaan. De piloot overtuigde ons om te vliegen en 5 minuten later vlogen we over de zee. De zee was iets onstuimig maar toch konden we dolfijnen zien en een manta! De meeste zoetwatermeren van het eiland zijn niet te bereiken via de grond en zijn alleen vanuit de lucht te zien. Het regenwoud vanuit de lucht is een prachtige boerenkoolveld.

Weer terug op de grond, na  een vlekkeloze landing waren we aangekomen bij de Eli creek waar de jongens doorheen hebben gewandeld. Een prachtige omgeving: zon, zee, strand, blauwe lucht en dat allemaal op een eiland! Een eindje verder op het strand ligt het wrak van de SS Maheno, een passagiersschip dat in de tweede wereldoorlog werd gebruikt als hospitaal. Hierna is het nog even als passagiersschip gebruikt maar de nieuwe generatie schepen kwam eraan en het schip werd aan Japan verkocht voor oud ijzer. Het schip had op eigen kracht naar Japan kunnen varen maar om brandstof te sparen besloten ze om het met een kleiner schip weg te slepen. Om minder gewicht te hoeven trekken werden de schroeven eraf gehaald maar hierdoor werd het schip onevenwichtig. Daarbij kwam ook nog een tyfoon en de SS Maheno spoelde aan op Fraser Island. Hier ligt het nog steeds.

Na een buffetlunch op het enige resort van het eiland ging het verder naar Lake MC Kenzie. Een meer ontstaan door alleen regenwater! Weer een unieke plek en een paradijs op aarde. Als laatste bezochten we central station. Vroeger was hier een houtzagerij met een compleet dorp erom heen. Doordat de Australische regering Fraser Island op de Werelderfgoed lijst wilde moest de houtzagerij van het eiland weg. Hierdoor is het hele dorp ook verdwenen. Op het eiland staat een boomsoort dat alleen op het eiland groeit: Fraser Island Turpentine.

Om 17:00 uur vertrok onze ferry weer naar het vaste land. Onze chauffeur had wel interesse in het t-shirt van Nico, hierop stond een afbeelding van de evolutie van aap naar mens met de tekst " stop following me!".

Na op de ferry nog een mooie zonsondergang gezien te hebben was onze dag helemaal compleet. Fraser Island, een geweldige dag.

1. Elles:
    8 augustus 2014
    Krijg wel weer heimwee hoor als ik jullie foto's zie en verhalen lees. Geniet er lekker van.