whale watching in Hervey Bay/Fraser Island tour

5 augustus 2014 - Hervey Bay, Australië

Nadat we maandagochtend met het vliegtuig van Newcastle naar Brisbane zijn gevlogen hebben we gelijk de camper opgehaald. Dit duurde allemaal iets langer dan gedacht maar iedereen kreeg wel persoonlijk aandacht en uitleg. Nadat "alle Klarheiten beseitigt" waren vertrokken we naar onze eerste eindbestemming: Brisbane, 12 km verderop. Maar wel dwars door Brisbane!! Voor Robert een vuurdoop maar hij is met glans geslaagd (anders moet ik nog rijden ook!). In mijn planning stond nog van alles maar uiteindelijk hebben we de rest van de dag doorgebracht ( slapen) in de camper. De andere morgen hadden we n.l.alweer een deadline te halen, 1 uur werden we opgehaald in Hervey Bay, 300 km verder, voor onze whale watch tour. De bus bracht ons naar de haven waar we met de Tasman Ventura (catamaran)  na 1,5 uur varen de eerste walvissen zagen. Wat een belevenis!! Ongelooflijk groot en dit waren nog maar de ' kleintjes '! Elk jaar migreren de walvissen van het koude Antarctica naar de warme wateren langs de oostkust om te bevallen van hun kalfjes Normaal gesproken zwemmen ze gewoon langs de kust en blijven ze niet ' hangen' maar in Hervey Bay doen ze dit wel. Deze baai ligt eigenlijk niet op hun route maar toch komen ze hier en lijkt het erop dat ze even met elkaar ' bijpraten'. Een walvis is een solodier en leeft dus alleen, hier in de baai vind je wel walvis groepen. Diegene die we nu zagen was een groepje van 5 en een groepje van 3. Ze waren zelf net zo nieuwsgierig naar ons als wij naar hun. Nooit gedacht dat we er zo veel zouden zien,  heel bijzonder!

De volgende dag, vandaag, hebben we een Fraser Explorer Day tour gemaakt. Weer werden we vanaf onze campingplaats opgehaald maar nu al om 7:15 uur. Met de bus en de ferry kwamen we op Fraser Island aan. Hier stond onze touringbus al klaar, een 4WD met vrij grote wielen en met op elke stoel een driepuntsgordel. Na 100 meter wisten we waarom. Fraser Island is het grootste zandeiland van de wereld en er zijn geen straten op dit eiland. Allemaal grote zandstraten met de nodige kuilen. Achterin de bus kon je die kuilen het beste merken en wie zaten er achter in de bus??!! ... Ik was blij dat er gordels waren, een attractiepark is er niets bij.

Wordt vervolgd!